Alle trenger utviklere
Har du en utvikler liggende i skuffen som vi kan se på? Hørt den før?
Hver uke får vi slike henvendelser fra både eksisterende og nye klienter som har behov for flere utviklere. Det er ingen hemmelighet at markedet er stramt og at vi gjerne skulle hatt flere utviklere i dette landet. Derfor tenkte jeg å jazze litt rundt hva vi i OmnIT leser ut av dagens marked og hvordan du kan jobbe for å tiltrekke deg både passive og aktive kandidater ut ifra dagens markedssituasjon.
Etter å ha jobbet med rekruttering av IT-folk i snart åtte år har jeg lært hva som motiverer en utvikler til et jobbskifte. Det første og viktigste er å ha en faglig interessant og utfordrende jobb, det andre er fleksibilitet og det tredje er økonomi, altså lønn. Merk deg rekkefølgen her. Jeg mener med andre ord at løsningen ikke er å kaste penger etter folk, men å gå ut i rekrutteringskrigen på de riktige premissene. Altså, Hva er spesielt med vårt selskap, hvorfor skal utviklerne velge oss?
Å kode med mening har blitt viktig for mange og kommer til å være avgjørende for hvorfor talentene skal velge din bedrift i fremtiden. Spesielt med alle de utfordringene vi står overfor i verden. Jeg skrev en stillingsannonse for noen måneder siden med tittelen «Vil du skrive kode som fremmer god folkehelse». Det blir neppe siste gang jeg velger den type tittel..
Hva kan du trekke frem som er unikt med ditt selskap, noe må det jo være?
Du som skal rekruttere folk; har du stilt deg selv disse spørsmålene; Hvorfor skal du ha utvikleren? hva skal vedkommende gjøre og hvordan skal du sørge for at hun trives med oppgavene og gjerne blir en stund?
Se deg selv i speilet
En forsvinnende liten andel av de som kontakter oss har faktisk tenkt over spørsmål som dette, og i de fleste tilfellene ber vi da klienten gå tilbake til tegnebrettet. Vi mener at det er viktig at selskapet gjør denne jobben grundig internt, men vi bidrar selvfølgelig gjerne med innspill underveis i prosessen.
Tempo!
Sist, men kanskje viktigst. Vennligst få opp farta folkens. Ja, det er viktig at kandidaten bygger opp en appetitt for å jobbe hos deg og at motivasjonen må være til stede, men vi kan ikke bruke to måneder på dette, kan vi vel? Innen dere får diskutert og avtalt neste steg i intervjuprosessen så har konkurrenten allerede henvendt seg til vedkommende og du er ute og kjører. Det er rett og slett slik markedssituasjonen ser ut om dagen.